“Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get”, orakelde Tom Hanks in 1994 in de film Forrest Gump. Het kon ook het motto zijn van BbyB, de chocoladezijsprong van de Heistse sterrenchef Bart Desmidt, waarbij een originele verpakking en een verrassende, pure smaak vooropstaan. BbyB mocht deze week in Kortrijk Xpo de Gouden Tavola 2012 in de categorie Delicatessen in ontvangst nemen als beste en meest innovatieve nieuw product.

Het jaar waarin Forrest Gump in de cinemazalen kwam, was voor Bart Desmidt en zijn echtgenote ook de start van Bartholomeus, het restaurant op de Heistse zeedijk dat in 2000 een eerste Michelinster kreeg en vandaag 10 medewerkers telt. Meer sterren binnenrijven is echter niet de natte droom van de veertiger. De drie sluitingsdagen laten namelijk ruimte voor nevenprojecten.

Bart Desmidt: “De nagerechten en de pralines voor mijn restaurant heb ik altijd zelf ontwikkeld. Op het vlak van smaak ga ik uit van mijn buikgevoel. Puurheid en herkenbaarheid van de smaak staan voorop. Ik hou niet van een kakofonie van smaken.”

Desmidt omschrijft zichzelf als een “hogepriester van streekproducten”. Niet onlogisch dus dat hij aan de slag ging met de Babelutte, culinair erfgoed van de kuststreek. De carameldelicatesse is een perfecte vervanger voor suiker en mits toevoeging van zout brengt het de smaak van een nagerecht nog meer naar boven.

Het werd de basis van B by B (Babelutte by Bartholomeus), sinds anderhalf jaar met een minimalistische etalage zichtbaar in de Brugse Sint-Amandsstraat. Bart Desmidt: “Onze 24 verschillende balkvormige pralines met bedrijfslogo zijn ingedeeld in zeven smaakfamilies met een eigen kleurcode. Ze zitten per vijf verpakt in kleurrijke doosjes met een vast nummer. Dat laatste maakt de herkenbaarheid voor de klant groter.” Naast het basisaanbod dat permanent wordt uitgebreid, zijn er ook geregeld nieuwigheden zoals de praline van de maand en beperkte reeksen zoals de ‘fuel for love box’ met Valentijn.

De recepten voor de lekkernijen worden ontwikkeld door Bart Desmidt en in Turnhout geproduceerd door de gerenommeerde artisanale chocolatier Jan Verleye. Dirk Reyn houdt de marketingtouwtjes in handen. Verleye en Reyn zijn de twee overgebleven aandeelhouders, Desmidt is uiteraard wel nog van zeer nabij betrokken bij BbyB. Bart Desmidt: “Het werd wat te veel en ik wil dat wat er is, goéd is. Nu de taken verdeeld zijn en ik me enkel moet concentreren op het ontwikkelen van nieuwe smaken, kan ik Bartholomeus en BbyB perfect combineren.”

Desmidt: “Naast de winkel in Brugge en de drie verkooppunten in Turnhout willen we verder uitbreiden met een winkel in Antwerpen en bijkomende verkooppunten. Er zijn zelfs aanvragen uit het buitenland, maar eerst moet alles perfect zijn. Bovendien zijn onze pralines beperkt houdbaar door de afwezigheid van vet en bewaarmiddelen. Daardoor moeten ze constant gekoeld worden op 16 graden, wat hoge eisen stelt op het vlak van export.”

De Gouden Tavola moet een boost zijn voor het product en de naambekendheid van B by B in het overvolle chocoladewalhalla Brugge verhogen. Bart Desmidt: “We kozen voor Brugge omwille van de toeristen en hopen door de kwaliteit van het product en de originele verpakking en marketing het verschil te kunnen maken. Maar achteraf bekeken had ik BbyB ook wel in Knokke-Heist durven lanceren!”

Bron: Ondernemers nr. 5 - maart 2013